Aantal berichten : 333 Leeftijd : 35 Localisation : Zelk City Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 12:47 am
EXAMENVRAGEN GESCHIEDENIS
1 bespreek de 2 industriele revoluties: - hoe kwamen deze tot stand - wat waren de gevolgen voor belgie
2 De Belgische arbeidersbeweging en haar ontvoogdingstijd - de ontwikkeling - de 2e helft van de 19e eeuw - verloop en bereikte punten
3a Bespreek de 2 klassen: arbeiders en rijke burgers - beschrijf levensomstandigheden, sociaal leven, …
3b verklaar volgende woorden en plaats ze bij de juiste klasse - belle epoque - proletariaat - verpaupering - bibelot
4 geef 4 oorzaken van het kolonialisme in de 19e eeuw
5 Wat versta je onder secessieoorlog - wat - waar - wanneer - winnaar - gevolg
6 Bespreek de oorzaken en het verloop van WO I
philipke Admin
Aantal berichten : 333 Leeftijd : 35 Localisation : Zelk City Registration date : 11-06-07
Onderwerp: De antwoorden ma jun 11, 2007 2:31 pm
Beste members, we zijn mooi aant bollen de antwoorden zijn onderweg tegen 15u zouden we ze moeten hebben tot dan!
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 2:39 pm
philipke schreef:
Beste members, we zijn mooi aant bollen de antwoorden zijn onderweg tegen 15u zouden we ze moeten hebben tot dan!
afprinte en gaan!
LANNOO Beheerder
Aantal berichten : 178 Leeftijd : 36 Localisation : Brugge wèreldstàd Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 4:09 pm
Antwoorden examen Geschiedenis
1. Bespreek de 2e industriële revolutie: - hoe kwam deze tot stand? - wat is het gevolg hiervan voor België!
- In de 18e eeuw kwam de 1e industriële revolutie tot stand. Dit bracht toenemende mechanisering en toename van de productie. De 2e industriële revolutie is hier de verderzetting van.
Er kwamen vernieuwingen op vlak van: - energie, productiemethode, communicatie, grondstoffen en verkeer. - spectaculaire uitvindingen >> industriële uitvindingen >> groei van de welvaartsmaatschappij.
- Hierdoor kwam ook een schaalvergroting tot stand :er werd meer, gemakkelijker en vlugger over grote afstanden geproduceerd en verhandeld.
- Enkele belangrijke sociale gevolgen waren: >> het ontstaan van een klassenmaatschappij met een nieuwe klasse:« de bourgeoisie ». >> massale trek naar de steden en fabrieken. >> slechte werkomstandigheden en laag loon leiden tot uitbuiting van arbeiders.
2. Bespreek de Belgische arbeidersbeweging en haar ontvoogdingstijd.
- Ontwikkeling: - 1e acties beperkt: >> verbod op staken en verenigen; >> slechte financiële toestand; >> analfabetisme.
- oprichtingen van mutualiteiten en coöperatieven speelden een belangrijke rol. - 1886 : een grote stankingsgolf betekende de doorbraak van de arbeidersbeweging in België. - 1887:1e sociale wetten onder druk van socialisten
2e helft van de 1ge eeuw: onnvikkelin socialisten democraten en cbristendemocraten. - 1885 : BWP = Belgische Werklieden Partij (--> sociaal democratisch) werd gecreëerd als gevolg van cijnskiesrecht: weinig gevolg en politieke invloed. - 1893 : algemeen meervoudig kiesrecht werd een van de doorbraken van de BWP. - na 1886 : christen-democratische organisaties en partijen kwamen tot stand. - als gevolg van: Encycliek Rerum Novarum (15/05/1891) = pauselijk schrijven over godsdienststage of morele zaken. - priester Daens en daenisme : kwam in 1890 in Aalst tot stand met veel politieke successen. De Kerk bood hieraan wel weerstand.
3a. Twee klassen: de arbeiders en de rijke burgers. Schets hun levensomstandigheden, sociaal leven, … ARBEIDERS: - de materiële werkomstandigheden waren ontoereikend: >> lange werkdagen, zware arbeid en lage lonen waren de oorzaak, van het ontbreken van arbeidsvreugde. >> het inkomen van de arbeidersgezinnen was zeer laag, vooral voor de vrouwen en de kinderen die hierdoor met bedelarij en liefdadigheid moesten rondkomen. >> de woonomstandigheden, de voeding en de medische zorg waren ontoereikend. Hierdoor kwamen een vroegtijdige veroudering, een hoog kindercijfer, lichamelijke gebreken en ziektes tot stand.
- op geestelijk vlak was het ook een hard bestaan: >> een normaal seksueel leven ging samen met geloof en kinderrijke gezinnen. >> de Kerk had een zeer grote invloed op het dagelijkse leven. >> drankmisbruik zorgde voor alcoholisme. De herbergen hadden een centrale rol in het leven van de arbeiders, aangezien dit een van de weinige ontspanningsmogelijkheden was. >> de onderwijssituatie werd beter en dus daalde het analfabetisme. Maar toch slaagden de arbeiderskinderen er niet in hun situatie te verbeteren.
RIJKE BURGERS (BOURGOISIE) : - ze ontwikkelden een eigen levenstijl : >> er was slechts een kleine groep zeer rijken. >> ze ontwikkelden een dure levensstijl die later het hoogtepunt van 1900 zou betekenen: « la belle epoque ». - het eigen huis stond centraal in hun sociaal leven: >> hun huis moest hun rijkdom en welvaart weerspiegelen. * het stond meestal centraal in de stad. >> ze organiseerden veel visites en soirées. - de bourgeoisie leidde z'n eigen leven: >> ze gingen naar de opera en op zondagsuitstapjes in dure koetsen en loges. >> ze gingen op restaurant, naar gokcasino' s, op zomervakantie in zomerverblijven of hotels.
3b. verklaar de volgende woorden en noteer ze bij de goede klasse: Belle epoque – proletariaat – verpaupering - bibelots
Belle epoque: dit was het hoogtepunt voor de bourgeoisie rond 1900 Bibelots: dit waren dure, kleine siervoorwerpen.
Proletariaat: de arbeidersklasse. Verpaupering: de rijken worden rijker, de armen worden armer.
4. Geef 5 oorzaken voor het kolonialisme in de 19e eeuw.
- Het bezitten van kolonies in de 19e eeuw was en teken van prestige en was een middel om politiek macht in de wereld te krijgen. - Op economisch vlak waren ze belangrijke leveranciers van grondstoffen als afzetmarkt voor de Europese producten. - Het doel was de overbevolking weg te werken. - Met het christendom probeerden ze beschaving bij te brengen in de kolonies. - Bepaalde kolonies hadden een strategisch of militair nut >> zo worden de « groten » groter.
5. Wat versta je onder de secessieoorlog (waar - wanneer - waarom - winnaar - gevolg) ?
- Waar: Verenigde Staten. - Wanneer: 1861 - 1865 - Waarom: In de noordeli.1ke staten leefden heel wat abolitionisten die aanstuurden op de afschaffing van de slavernij.
In het zuiden, waar de slavernij een grote rol in de plantages speelde, wilden velen zich van de Unie afscheuren om een eigen confederatie op te richten. - Winnaar: Het noorden. - Gevolg: De overwinning van het noorden in de Secessieoorlog herstelde de Unie en leidde tot de afschaffing van de slavernij in de VS.
6. Bespreek de oorzaken en het verloop van de 1 e wereldoorlog.
Zie blaadjes WO !
Please kopiert da nie exact, verander een paar details!!!
Mvg, Matthias
krulle Beginneling
Aantal berichten : 17 Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 4:13 pm
3werf hoera!
LANNOO Beheerder
Aantal berichten : 178 Leeftijd : 36 Localisation : Brugge wèreldstàd Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 4:16 pm
geniet ervan!
Matthias
Mr-Pink Beginneling
Aantal berichten : 31 Leeftijd : 34 Localisation : Brugge Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 4:21 pm
philipke Admin
Aantal berichten : 333 Leeftijd : 35 Localisation : Zelk City Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Well done ma jun 11, 2007 4:34 pm
Gelieve allemaal een kleine aanpassing te doen en dan komt da mooi inorde. geef de link van dit forum door aan iedereen die je kent!
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 6:33 pm
beestig nu zenneker is door voor geschiedenis
maxim Beginneling
Aantal berichten : 11 Leeftijd : 34 Localisation : Gent Represent Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 8:53 pm
chillen dankzij mattias. Jochei, jochei!
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 9:09 pm
maxim schreef:
chillen dankzij mattias. Jochei, jochei!
mattias is nog ni de slechtste e
nathjeuh22 Admin
Aantal berichten : 327 Leeftijd : 33 Localisation : middelkerke (west-vl) Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 10:01 pm
Yeah right en van wie zou mathias die vragen toch gehad hebben?? hmm... 2 keer raden?? lol Nee as ge just ff de antwoorden anders zou kunnen formuleren THANX
dikke sjoen
Nils Beginneling
Aantal berichten : 11 Leeftijd : 35 Localisation : Deurne City, Antwerp Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 10:14 pm
Naajs, mjah chille ga da toch ni worden, dien elentrik komt nu al men oren uit. Mjah da moetek mennen tijd al ni verdoen me die vragen op te lossen.
Best wel een geniaal idee dit forum
Greetz tot morge
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis ma jun 11, 2007 11:12 pm
nathjeuh22 schreef:
Yeah right en van wie zou mathias die vragen toch gehad hebben?? hmm... 2 keer raden?? lol Nee as ge just ff de antwoorden anders zou kunnen formuleren THANX
dikke sjoen
maar mathias heeft ze der wel opgezet
krulle Beginneling
Aantal berichten : 17 Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis di jun 12, 2007 3:12 pm
hoera voor geschiedenis examen!
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis di jun 12, 2007 3:12 pm
krulle schreef:
hoera voor geschiedenis examen!
zeker?
krulle Beginneling
Aantal berichten : 17 Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis di jun 12, 2007 3:15 pm
komaan man t was veel schrijven mo t was wel rete simpel
barre Actieve poster
Aantal berichten : 71 Leeftijd : 34 Localisation : D'aa Registration date : 11-06-07
Onderwerp: Re: Examenvragen Geschiedenis di jun 12, 2007 3:18 pm
krulle schreef:
komaan man t was veel schrijven mo t was wel rete simpel